Η ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΖΩΗ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ ΒΕΜΠΟ ΠΟΥ ΖΗΤΗΣΑΝ ΝΑ ΤΗΝ ΚΑΝΟΥΝ ΤΑΙΝΙΑ ΣΤΟ ΧΟΛΙΓΟΥΝΤ

ΕΦΗ ΜΠΕΜΠΟΥ Η ΠΡΟΣΦΥΓΟΠΟΥΛΑ ΜΕ ΤΑ ΕΚΦΡΑΣΤΙΚΑ ΜΑΤΙΑ

ΠΩΣ ΓΡΑΦΤΗΚΕ Ο ΥΜΝΟΣ ΤΟΥ ΕΠΟΥΣ ΤΟΥ '40 ΚΑΙ ΤΟ ΕΡΩΤΙΚΟ... ΕΠΟΣ ΒΕΜΠΟ - ΤΡΑΪΦΟΡΟΥ

Σήμερα ακριβώς συμπληρώνονται 40 χρόνια απ' όταν η γυναίκα θρύλος, η Σοφία Βέμπο, έφυγε από κοντά μας (11 Μαρτίου 1978) για να "συναντήσει" τους αθάνατους Έλληνες και Ελληνίδες, ανάμεσα σ' αυτούς που πραγματικά ανήκει.

Σε εμάς άφησε ζωντανή την φωνή της, ζωντανό το έργο της, ζωντανή την προσφορά της, εθνική και καλλιτεχνική και πάνω απ' όλα ζωντανό το παράδειγμά της!

Το Αρχείο Ελληνικών Γραμμάτων "Γεώργιος Λεβιθόπουλος" είναι ένα ιδιωτικό ιστορικό αρχείο με πολυτάραχη διαδρομή εκατό ετών. Από τον προππάπο στον δισέγγονο - τον έχοντα την τιμή να σας μιλάει - συνεχιστή τέταρτης γενιάς. Με πολύ μεγάλη υπερηφάνεια και χαρά παρουσιάζουμε το προσωπικό αρχείο της Σοφίας Βέμπο και του Μίμη Τραϊφόρου συντρόφου της στην ζωή και στο θέατρο, το οποίο εδώρισαν στην οικογένειά μας οι ίδιοι, αυτοί οι δύο σπουδαίοι άνθρωποι.

Θα μπορούσαμε να μιλήσουμε γι' αυτούς τους δυο κολοσσούς του θεάτρου την Βέμπο και τον Τραϊφόρο ώρες ατελείωτες. Ας αφήσουμε όμως να μας μιλήσουν οι ίδιοι, μέσα από τα αθάνατα, αξέχαστα τραγούδια τους.

Το 1940, όταν κυρήχτηκε ο πόλεμος, όλα τα θέατρα της Αθήνας ανέβασαν πολεμικές επιθεωρήσεις. Η Σοφία Βέμπο βρέθηκε στο θέατρο "Μοντιάλ" κάπου στην οδό Θεμιστοκλέους.

Κονφερασιέ στο ίδιο θέατρο ήταν ο Μίμης Τραϊφόρος. Αλλά οι δυο τους δεν αντάλλασαν ούτε μια ψυχρή "καλημέρα" λόγω μιας παρεξήγησης που είχαν στο βαριετέ της "Όασης".

Στο "Μοντιάλ" εμφανιζόταν για πρώτη φορά μια νεαρά ταλαντούχα τραγουδίστρια η οποία όμως δεν είχε τα κατάλληλα ρούχα να εμφανιστεί στην σκηνή. Η Σοφία Βέμπο, με την γεναιοδωρία που την διέκρινε και μαζί με μια άλλη ηθοποιό, την Λαζαρίδου, γνωστή εκείνη την εποχή, έφτιαξαν ένα λευκό φορεματάκι για να βγει στην σκηνή η νεαρή, τότε, τραγουδίστρια. Το όνομα της ΡΕΝΑ ΒΛΑΧΟΠΟΥΛΟΥ.

Στην πρώτη της εμφάνιση η Ρένα Βλαχοπούλου τραγούδησε ένα πολεμικό τραγούδι σε στίχους Μίμη Τραϊφόρου. Να σημειώσουμε εδώ ότι ο Τραϊφόρος τότε ήταν η πρώτη φορά που έγραψε στίχους για τραγούδι.

Και είχε τόση μεγάλη επιτυχία η νεαρή Ρένα Βλαχοπούλου που όλοι το χάρηκαν και πρώτη η Βέμπο.

Η Βέμπο μάλιστα "έριξε τα μούτρα της" και στα παρασκήνια μίλησε στον Τραϊφόρο λέγοντας του: "Ωραίο το τραγούδι που έγραψες για την μικρή. Θα μπορούσες να γράψεις και για εμένα τους στίχους ενός πολεμικού τραγουδιού;"

Ο Τραϊφόρος παραπάταγε...
- Πρώτη φορά βλέπω θεούς να ζητάνε χάρες από κοινούς θνητούς, είπε στην Σοφία.
- Βρε, από τέτοια ξέρεις πολλά. Τραγούδι μπορείς να γράψεις; είπε αυστηρά η Βέμπο.

Το ίδιο εκείνο βράδυ, ο Τραϊφόρος της έγραψε το περίφημο τραγούδι "Παιδιά της Ελλάδος Παιδιά" πάνω στην μουσική ενός παλιού γνωστού τραγουδιού την "Ζεχρά".

Η Βέμπο το τραγούδησε το ίδιο βράδυ και έκλαιγε η ίδια επί σκηνής και μαζί της όλο το θέατρο.

Εκείνο το βράδυ - στο θέατρο "Μοντιάλ" - άρχισε η δόξα της τραγουδίστριας της Νίκης. Η δόξα της ίδιας της Ελλάδας και ταυτοχρόνως το ερωτικό ειδύλλιο Βέμπο - Τραϊφόρου. Ένα εκρηκτικό ερωτικό έπος, που όπως έλεγε η ίδια η Βέμπο, είχε πιο πολλές μάχες από το πολεμικό έπος..."

Ο λόγος τώρα δίνεται στην Βέμπο και στον Τραϊφόρο μέσα από τα τραγούδια τους.


Σας Ευχαριστώ!

Γιώργος Λεβιθόπουλος